.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تغيير 10 تا 15 وزير دولت نهم

همه چيز تا شب آخر مشخص نيست، اما احتمال آن‌كه 10 الي 15 نفر از وزراي دولت نهم تغيير كنند، وجود دارد؛
ایسنا: مشاور معاون پارلماني رييس‌جمهور گفت: استراتژي دولت در اين دوره آن است كه تجربه‌ دوره قبل را نداشته باشد؛ يعني سعي بر آن است كه وزرايي براي چهارسال داشته باشد.

ايرج نديمي افزود: البته ممكن است در طي راه اتفاقي بيافتد، اما واقعا دولت براي يك سال و دو سال نمي‌خواهد وزير انتخاب كند، بلكه كساني را انتخاب مي‌كند كه چهارسال با حرارت و هماهنگي تلاش كنند. علت اين امر آن است كه برنامه‌هاي دولت در اين دوره تفصيلي‌تر است؛ برنامه چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنجم، سياست‌هاي ابلاغي اصل 44 و اجراي مصوبات هيات وزيران از اين جمله است.

وي درباره احتمال ابقاي تعدادي از وزراي دولت نهم گفت: همه چيز تا شب آخر مشخص نيست، اما احتمال آن‌كه 10 الي 15 نفر از وزراي دولت نهم تغيير كنند، وجود دارد؛ اين احتمال به اين دليل است كه چند نفر خودشان نمي‌خواهند بيايند، چند نفر هم شرايط اجازه نمي‌دهد و چند نفر هم ممكن است جابه‌جا شوند، بنابراين اين تغيير كه مي‌گوييم لزوما خروج از دولت نيست. لذا احتمال تغيير 10 الي 15 نفر را با اين تصور عنوان مي‌كنم، نه اين‌كه 10 نفر از دولت خارج مي‌شوند.

وي درباره اين‌كه آيا درست است كه يك وزير را بعد از حضور چندساله در يك وزارتخانه، به وزارتخانه ديگري فرستاد تا دوباره تجربيات جديد داشته باشد؟ گفت: اين‌كه آيا كسي براي وزارتخانه خاصي ساخته شده است، درستي و نادرستي اين جابه‌جايي به آن است كه اولا تضاد هدف‌ها در وزارتخانه‌ها كافي نيست، زيرا بسياري از وزارتخانه‌ها همگاني‌هاي زيادي با هم دارند، مثل وزارتخانه‌هاي اقتصادي، وزارتخانه‌هاي صنعتي و يا آموزشي. مثلا اگر وزير آموزش و پرورش با وزير علوم جابه‌جا شد كه اشكالي به وجود نمي‌آيد. هم‌چنين اگر فردي در يك وزارتخانه تجربه خوبي داشته، شايد لازم باشد از تجربياتش در وزارتخانه‌اي كه مشكل داريم استفاده كنيم.

مشاور معاون پارلماني رييس‌جمهور درباره حضور وزراي جوان در كابينه نيز گفت: منظور از جواني از نظر شناسنامه نيست، بلكه از لحاظ نسبت سن مديران در قياس با مديران قبلي است. ضمن آن‌كه در دولت قبلي نيز برخي سن بالاتر و برخي سن پايين‌ترين داشتند.

وي خاطرنشان كرد: در دولت دهم راهكارها و برنامه‌ها مشخص است و به آن‌چه نياز داريم، جذب انسان‌هاي بانشاط و با انگيزه بيشتر است كه جوياي نام آن‌ءها دليلي شود كه كار بيشتري انجام دهند، نه اين‌كه آن‌قدر معروف باشند كه نيازي به معرفي آن‌ها نباشد و نه آن‌قدر آن امور را تجربه كرده باشند كه انگيزه‌اي براي آن نداشته باشند. لذا جوان‌گرايي در دولت دهم از ديدگاه قياس با دولت‌هاي قبل، نسبت سن مديريتي است و در قياس با دولت فعلي، توجه به شاخص سني است.

وي با بيان اين‌كه " اگر فكر كنيم كه توانايي مديريتي به نسبت ديرپايي مديريتي است، درست نيست" گفت: ما مي‌گوييم مديريت سه شاخص دارد؛ عقلي، انساني، فني. ما نمي‌گوييم اگر وزير جوان‌تري به جاي شش سال سابقه وزارت، دو سال سابقه داشته باشد و يا وزيري انتخاب شده كه چهار سال معاون وزير بوده، به تنهايي مي‌تواند كار كند. ما مي‌گوييم كسي كه انتخاب مي‌شود از اين سه شاخص همزمان استفاده كند. به عنوان مثال در بعد عقلي، مشاوران، معاونان، مسوولان خوبي انتخاب كند. در بعد انساني روابط خودش را با درون سازمان و بيرون سازمان به گونه‌اي سامان دهد كه از آن‌ها به خوبي استفاده كند و در بعد فني، تخصص لازم را داشته باشد.

نديمي ادامه داد: در چنين شرايطي اين وزير حتما موفق است، اما اگر مدير پير از لحاظ سن كاري و شناسنامه‌اي بياوريم كه نتواند اين سه شاخص را به كار گيرد و يا مدير جواني بياوريم كه از يك يا چند تا از مشخصات نتواند استفاده كند، موفق نخواهند بود.

وي با اشاره به اين‌كه " اگر كسي بخواهد قبل از ارائه‌ ليست وزراي پيشنهادي، افرادي را به عنوان وزراي آينده نام ببرد، كاري باطل انجام داده است" تاكيد كرد: عدم افشاي اشخاص در دوره‌ كنوني سه خصوصيت دارد؛ يكي آن‌كه ما در دولت به نسبت چهار سال قبل همه سطوح را مي‌شناسيم؛ يعني معاونان وزراي خوب، استانداران خوب را مي‌شناسيم. دومين خصوصيت آن است كه نسبت به دوره‌ قبل ممكن است لابي‌هاي قوي‌تري صورت گيرد و رييس دولت را تحت فشار قرار دهند كه چه كساني باشند يا نباشند. سومين خصوصيت نيز آن است كه در حال حاضر عده‌اي در حال كار هستند و حتي اين چند روز باقي مانده هم نبايد بي‌انگيزه شوند. لذا اين سه خصوصيت باعث مي‌شود كه ما قبل از ارايه ليست رييس‌جمهور، نگوييم چه كساني در دور بعد حضور خواهند داشت.

وي با بيان اين‌كه " معتقد به اين حرف نيستم كه گفته مي‌شود براي معرفي وزراي كابينه دهم با مجلس مشورت نشده است" اظهار كرد: ما در مورد تعامل با مجلس بايد قبول كنيم الزامي حقوقي و قانوني براي دولت نبوده كه با مجلس مشورت كند. ضمن آن‌كه تعامل به اين است كه ما بفهميم مجلس به چه كسي راي مي‌دهد و يا چه مشخصاتي مدنظر دارد كه در اين بعد، اطلاع داريم. در واقع اگر اكنون از بنده بپرسند، مي‌گويم فلان وزير فعلي را براي كابينه بعدي معرفي نكنيد زيرا يا راي نمي‌آورد و يا راي پاييني خواهد داشت و يا اگر بخواهيم فردي را معرفي كنيم مي‌گوييم اين مشخصات فرد براي مجلس كافي نيست و يا هست.

مشاور معاون پارلماني رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ما مي‌دانيم كه فراكسيون‌هاي اقليت و اكثريت مجلس در چه وضعيتي است. ضمن آن‌كه تعامل با مجلس به آن است كه ما نظر مجلس را از طريق احدي از آحاد مجلس، مسوولي از مسوولان مجلس و يا رييسي از روساي كميسيون‌ها و يا شخص موثري از مجلس دريابيم كه اين ارتباط‌ها برقرار است.

وي يادآور شد: ممكن است يك جلسه‌ غيرعلني با 290 نماينده نگذاريم براي مشورت با همه نمايندگان، اما رابطه‌مان با بعضي يا همه روساي كميسيون‌ها و رابطه‌مان با بعضي يا همه‌ اعضاي هيات رييسه برقرار است كه اين رابطه‌ها گاهي مستقيم با شخص رييس‌جمهور است و يا بعضي با معاونان و رابطين ديگر رييس‌جمهور است؛ بنابراين واقعيت آن است كه تعامل با مجلس هرچند غيرمحسوس، برقرار است.

وي با تاكيد بر اين‌كه " كساني كه با دولت ارتباط داشته و از آن‌ها مشورت مي‌گيرند در يك جريان فكري نيستند" گفت: ما حتي با اقليت مجلس هم ارتباط داريم و با كساني كه معتدل‌تر هستند اين ارتباط وجود دارد، اما اين‌كه گفته مي‌شود با برخي از نمايندگان رابطه‌ها پررنگ‌تر است آن را انكار نمي‌كنيم؛ زيرا همه انسان‌ها ممكن است به دليلي رابطه‌هاي پررنگ يا كمرنگ داشته باشند.

نديمي در عين حال خاطرنشان كرد: ما از ابتدا تعريفي براي ارتباط با نمايندگان نكرديم كه بگوييم يك نماينده خاص و غيرخاص، همه‌ نمايندگان براي ما نماينده هستند و همه حق راي دارند اما به طور طبيعي برخي با دولت ارتباط بيشتري داشته، دارند و يا مي‌خواهند داشته باشند كه همه اين موارد متفاوت است. همان‌گونه كه ما در حال حاضر نمايندگاني داريم كه جزو رايحه خوش و فراكسيون انقلاب اسلامي نيستند اما رابطه خوبي با دولت دارند و مستقيم يا غيرمستقيم انتقال نظرات مي‌كنند.

وي درباره بحث حضور برخي نمايندگان مجلس در كابينه دهم نيز گفت: اول آن‌كه ما اصراري نداريم كه از مجلس گزينه‌اي در دولت باشد، دوم آن‌كه اگر هم باشد حداقل خواهد بود؛ زيرا در حال حاضر رييس‌جمهور در سطوح اجرايي افردي را دارد كه آزاد هستند، ضمن آن‌كه حق مردم هم از بين نمي‌رود؛ زيرا آمدن نماينده‌اي از مجلس به دولت موجب مي‌شود كه حوزه انتخابيه تا مدتي نماينده نداشته باشد. اما از مجلس نيز وزيري معرفي خواهد شد اما به اقل، و نه زياد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 24 مرداد 1388
با سلام و خسته نباشید وزیر کشور انتخابی اقای شیخ الاسلام می باشد و براساس اطلاعات دقیق حتی استانداران را انتخاب نموده و حتی استاندار مازندران از شهر ساری و یک جوان مابین سن 30 الی 35 ساله بوده و حقوقدان بوده و حتی این خبر در دوسه روز اخیر از یک محفل خصوصی درز کرده که انان در تدارک فرمانداران هستند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.147 seconds.